Høringsuttalelse fra Norsk kulturforum

Norsk Kulturforum (NOKU) har levert høringsuttalelse til Familie- og kulturkomiteens behandling av statsbudsjettet for 2025. NOKU representerer kultursektoren i kommuner og fylkeskommuner over hele landet, og fremhever i uttalelsen viktigheten av det nye regionale kulturfondet, behovet for økt støtte til Kulturytring 2025, samt de utfordringene som følger av stram kommuneøkonomi. NOKU etterlyser også en styrking av midler til kulturbygg for å sikre gode møteplasser og kulturtilbud lokalt.

Monica Larsson, Generalsekretær i Norsk Kulturforum

Norsk kulturforum (NOKU) er interesse- og kompetanseorganisasjonen for kultursektoren i kommuner og fylkeskommuner over hele landet. Mer enn 270 kommuner, fylkeskommuner og lokale kulturorganisasjoner er medlemmer. NOKU samler og deler kunnskap og erfaringer for å styrke den lokale kultursektoren. Vi brenner for et aktivt kunst- og kulturliv som skaper gode lokalsamfunn og gir mennesker økt livskvalitet.

NOKU sin høringsuttalelse oppsummeres i tre hovedpunkter:

1. Kapittel 325 Allmenne kulturformål: Regionale kulturfond

NOKU er svært fornøyd med regjeringens etterlengtede bevilgning til et nytt regionalt kulturfond, som skal styrke lokalt og regionalt kulturliv. Siden 2021 har NOKU jobbet hardt og målrettet sammen med andre kulturorganisasjoner (med Arrangørforum i spissen) for opprettelsen av et nytt regionalt fond.

Som et innspill til innretning av fondet vil NOKU understreke at det er viktig at kommunale aktører som bibliotek, kulturhus, kulturskoler, UKM med fler, kan søke fondet, i samarbeid med profesjonelle og frivillige krefter lokalt. Det er i slike samarbeid på tvers av strukturer mye av aktiviteten lokalt skjer og hvor behovet for tilskudd er størst.

NOKU er fornøyd med 75 millioner kroner første år, men vi vil for de kommende statsbudsjettene jobbe for en økning i det regional fondet. Hvis man ser på fylkesfordelingen vil for eksempel Innlandet fylke motta 5,4 millioner som skal fordeles på aktivitet i 46 kommuner. Tilskudd per kommune i Innlandet vil da i gjennomsnitt være under 120 000 kr. Når vi legger til grunn at mange kommuner nå kutter drastisk i sine kulturbudsjetter, og det behovet og potensialet vi vet finnes der ute, er det absolutt et behov for en økning på minst det dobbelte for fondet i fremtiden.

Behovet vi ser tilsier at fondet bør økes til 150 millioner på kort sikt.

2. Kap. 320, post 74 Organisasjoner og kompetansesentre m.m. Anbefaling: Styrking av tilskuddet til Norsk kulturforum – øremerket arrangementet Kulturytring 2025 – med 1 million kroner på statsbudsjettet for 2025.

Norsk kulturforum mottar årlig driftsstøtte på 1,1 million NOK over Statsbudsjettet. NOKU er eier og arrangør av arrangementet Kulturytring, som arrangeres hvert valgår.  Kulturytring har på få år blitt Norges største og viktigste møteplass for kunst- og kulturpolitikk og blir arrangert for tredje gang i Drammen i juni 2025. NOKU søkte om 1 millioner kroner til Kulturytring 2025 men ble ikke prioritert i det fremlagte budsjettet.

NOKU vil argumentere for at Kulturytring oppfyller flere viktige overordnede mål i kulturpolitikken og  i samfunnet som sådan:

• Ytringsfrihetskommisjonen skriver at det er et mål å «Øke bevisstheten innad i kunstsektoren om verdien av debatt, kritikk og meningsmangfold», Kulturytring er en arena for nettopp dette.
  • Kultursektoren taper fort oppmerksomheten og prioriteringen i lokale kommunestyrer og i valgkampen. Vi trenger en felles, samlende og sterk arena for å løfte kunsten og kulturens betydning i samfunnet. Kulturytring er denne arenaen som samler både kunstnere, politikere, media, forskere og kulturfeltet.
  • Kunstnerisk ytringsfrihet og en frisk kulturdebatt sikrer debatt, refleksjon og meningsmangfold i samfunnet, både lokalt og nasjonalt. Kunst og kultur er en helt sentral del  – om ikke den viktigste – for den demokratiske infrastrukturen i et samfunn.
  • Kulturytring er i dag et spleiselag fra en samlet kultursektor og en rekke stiftelser, sponsorer, samt billettsalg og kommune/fylke. Våre søsterfestivaler i Sverige og Danmark har alle fast årlig driftsstøtte fra Kulturdepartementet. Norsk kulturforum har bygget opp KY med oppsparte midler og egeninnsats siden 2020. Nå trenger vi også staten med på spleiselaget.

Anbefaling: Styrking av tilskuddet til Norsk kulturforum – øremerket arrangementet Kulturytring, med 1 million kroner på statsbudsjettet for 2025.

3. Flere budsjettkapitler: Vanskelig kommuneøkonomi og hvordan dette påvirker tjenestetilbudet til barn og unge, samt satsingen på kulturbygg.

Programkategori 08.15: Kap 315: Oppfølgning frivillighetsformål /Følge opp tiltak i handlingsplan for deltakelse.

Norsk kulturforum får ukentlig inn rapporter fra våre medlemmer om at det kuttes drastisk i mange kommuners kulturbudsjetter, grunnet presset kommuneøkonomi. Budsjettkuttene går utover bla. bibliotek, kulturskole, fritidsklubber, kulturhus, aktivitetsmidler og flere steder også kutt i stillinger.

NOKU mener at regjeringens forslag til en egen handlingsplan for å inkludere flere barn og unge i kultur- og fritidsaktiviteter er et svært viktig tiltak. Men vi er bekymret for hvordan kommunene skal følge opp sin del av dette arbeidet når det kuttes i den kulturelle grunnmuren flere steder. Vi roper varsko om at vanskelig kommuneøkonomi påvirker tjenestetilbudet og rettighetene til barn og unge over hele landet; tross i offensive satsinger sentralt med både Fritidserklæringen og Handlingsplan for økt deltagelse.

Vi viser her til at kommunene ifølge KS (tross for 3,6 milliarder mer i frie inntekter) fortsatt få 7,4 milliarder mindre enn det de egentlig trenger. (Kilde: KS pressemelding.)

Kap. 5.2 Fordelingen av Norsk Tippings overskudd til kulturformål

Viser til ordningene Regionale kulturbygg – desentralisert ordning (86 250 mill) og Kulturrom (65 000 mill).

NOKU deler Kulturrom sitt innspill, hvor de viser til at en stadig mer krevende kommuneøkonomi påvirker det lokale kulturlivet på ulike områder, men en fellesnevner er at uten en opptrappa nasjonal satsing synes det stadig vanskeligere å få gjort de nødvendige investeringer i gode kulturlokaler over hele landet.

NOKU spiller derfor inn til Statsbudsjettet 2025 at en fortsatt opptrapping og økning av midler til kulturbygg via begge de nevnte ordningene i fordelingen av spillemidlene, er helt sentralt for å sikre at kultur kan finne sted over hele landet. «Hverdagskulturbygg», møteplasser, scener og øvingslokaler skaper levende lokalsamfunn over hele landet, og etterslepet i vedlikehold og utbedring av slike lokaler i kommunene er enormt.